Leerprocessen van teams en kwaliteitscultuur
Docenten zijn ooit in het onderwijs gaan werken vanuit een intrinsieke motivatie, bijvoorbeeld om de volgende generatie vakmensen op te leiden. Uit die motivatie en hun ervaring vloeit een intuïtief gevoel van kwaliteit voort. Kwaliteit ‘voel je’. Elke mbo school is bovendien bezig met het borgen van kwaliteit. Voor deze kwaliteit geldt: meten is weten. Deze twee kanten van kwaliteit hebben elkaar nodig: zonder de passie van de gevoelde kwaliteit ontstaat geen beweging; zonder de nauwgezetheid van de gemeten kwaliteit tasten we in het duister. In de kwaliteitscultuur van een team komen de motivaties van de afzonderlijke teamleden bij elkaar. Het doel van dit artikel is te laten zien hoe de kwaliteitscultuur van een team van invloed is op onderwijskwaliteit. Bewustwording daarvan draagt bij aan het eigenaarschap van teams voor de kwaliteit van hun onderwijs.
Contact over dit onderwerp
- Alles
- Bijeenkomsten
- Geen categorie
- Instrumenten
- Nieuws
- Onderzoek
- Oproep
- Praktijkvoorbeelden
- Publicatie