10 inzichten x vier rollen: Het Spel | Samenwerken aan onderwijskwaliteit

10 inzichten x vier rollen: Het Spel | Samenwerken aan onderwijskwaliteit

10 inzichten x vier rollen: Het Spel | Samenwerken aan onderwijskwaliteit 800 800 Eqavet

Onderwijskundig leiderschap van onderwijsteams versterken en werken aan onderwijskwaliteit? Speel dan nu het digitale spel ‘10 inzichten x vier rollen’. Dit spel helpt onderwijsteams om met mensen buiten het team, zoals (onderwijs)managers en ondersteunende staf doelgericht te reflecteren op hoe zij regie voeren over hun werkzaamheden binnen het speelveld van het team. Het doel van het spel is om het gesprek over kwaliteit in onderwijsteams in beweging te krijgen.
De vragen in het spel zijn gebaseerd op publicaties van de werkgroep Expertise (bestaande uit vertegenwoordigers van 10 mbo-instellingen) van het Kwaliteitsnetwerk mbo en het NCP EQAVET. Het spel zelf is ontwikkeld door een groep ontwerpers bestaande uit docenten, (onderwijs)managers, kwaliteitszorgmedewerkers verbonden aan verschillende Nederlandse mbo-instellingen en vormgegeven door studenten van het Grafisch Lyceum Utrecht. Je kunt het spel zowel digitaal (via een videovergadering-tool) als fysiek (via schermprojectie) spelen. Het spel is te downloaden via de downloadlink onderaan deze pagina. Daar vindt u ook 3 bijlages bij het spel:

  • een technische beschrijving: hierin staat beschreven hoe u het spel kunt installeren en kan bedienen.
  • een handreiking: met achtergrondinformatie over de thema’s die in het spel aan bod komen.
  • een infoblad: met informatie voor de spelleider. Hier staan ook de vragen in het spel uitgeschreven.

Inhoud van het spel

Het spel bestaat uit drie fases die afzonderlijk van elkaar of achtereenvolgens kunnen worden doorlopen. Elke fase stelt een ander doel centraal:
Fase 1: Regie over het ontwerpen van onderwijs. Het gaat hier om de werkzaamheden rond het ontwerpen en uitvoeren van het opleidingsprogramma.
Fase 2: Regie over het leren en beter worden als professional. Het gaat hier om het benutten van mogelijkheden (kansen, middelen, instrumenten en gelegenheden) om te leren van collega’s binnen en buiten het team en de instelling. Daarnaast gaat het om het leren van van bevindingen op basis van (praktijk)onderzoek, met de bedoeling om steeds beter te worden en om de eigen horizon en die van het team te verbreden.
Fase 3: Regie over het opbouwen van vertrouwen in kwaliteit. Deze fase behandelt de mogelijkheden (kansen, middelen, instrumenten en gelegenheden) om tegenover derden te vertellen en te verantwoorden:

  • wat je doet;
  • waarom je dat doet;
  • waarom je dat zo doet;
  • wat de resultaten zijn;
  • waardoor die veroorzaakt worden;
  • en wat je als team zelf vindt van de behaalde resultaten.

Voor een impressie van het spel, klik op onderstaande afbeelding

Klik hier om het spel te downloaden.

.

Meer weten?

Wil je meer weten over 10 inzichten x vier rollen: Het spel? Over de publicaties? Of over onderwijskundig leiderschap in onderwijsteams? Neem dan contact met ons op via info@kwaliteitsnetwerk-mbo.nl, info@eqavet.nl of neem contact op met de contactpersoon op deze pagina.

Bijlagen

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Gerelateerd

  • Alles
  • Activiteit
  • Handreiking
  • Instrument
  • Nieuws
  • Publicatie

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.