De best gelezen publicaties van 2021

De best gelezen publicaties van 2021

De best gelezen publicaties van 2021 999 1003 Eqavet

Het afgelopen jaar heeft het Nationaal Coördinatiepunt EQAVET zich in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap ingezet. Samen met verschillende partnerorganisaties, zoals JOB, het Kwaliteitsnetwerk, de MBO-raad en de BVMBO hebben we onderwijsinstellingen ondersteund bij het realiseren van ambities als het gaat om versterken van kwaliteitsborging. Het versterken van kwaliteitsborging gaat allereerst over het bevorderen van transparantie: ‘Borgen we de kwaliteit op een betrouwbare en aantoonbare wijze?. Daarnaast gaat het ook om het structureel evalueren van kwaliteit en daar onafhankelijke deskundigen en peers bij te betrekken. Tot slot is het voor kwaliteitsborging van belang om in dialoog te blijven met alle stakeholders, dus ook het werkveld en natuurlijk de student.

We hebben verschillende activiteiten uitgevoerd en hierover zoveel mogelijk gepubliceerd. Graag delen we de 3 meest gelezen nieuwsitems van 2021 nog eens met jullie:

1. 10 inzichten x vier rollen: het spel | Samenwerken aan onderwijskwaliteit

Hoe werk je als team samen aan onderwijskwaliteit? En hoe betrek je daar ook mensen bij van buiten het team, zoals (onderwijs)managers, het CvB of ondersteunende diensten? Speel nu het spel ‘10 inzichten x vier rollen’. Door het spel te spelen wordt helder hoe deze verschillende stakeholders elkaar kunnen versterken bij het realiseren van kwalitatief en aantrekkelijk onderwijs. Het Kwaliteitsnetwerk mbo, het NCP EQAVET en een ontwerpgroep bestaande uit docenten, directeuren en kwaliteitszorgmedewerkers hebben gewerkt aan een spel dat stakeholders aanmoedigt om hier met elkaar de dialoog over te voeren. Het spel is zowel digitaal als fysiek te gebruiken. Wil je meer weten over de inhoud van het spel en waar je het (gratis) kunt downloaden? Klik dan hier.

2. Ruimte voor onderwijskundig leiderschap van onderwijsteams: wat kan jij doen?

Onderwijskundig leiderschap van onderwijsteams: wat is het en waar begin je als je dit wilt versterken? De korte animatie geeft een toelichting op de volgende vragen:

  • Wat onderwijskundig leiderschap van onderwijsteams?
  • Wat levert onderwijskundig leiderschap van onderwijsteams op?
  • Welke 10 inzichten heb je nodig om onderwijskundig leiderschap van onderwijsteams te versterken?
  • Waar kan je 40 interventies vind en om onderwijskundig leiderschap te versterken?

En dit alles vanuit 4 rollen: onderwijsteams, onderwijsmanagers, ondersteunende diensten en bestuurders. Je bekijkt de animatie hier!

3. Hoe werken teams aan kwaliteit en kwaliteitsborging?

De maatschappij en het mbo zijn in beweging. Teams passen hun onderwijs aan deze veranderende omstandigheden aan. Hierbij is het van belang de kwaliteit van het onderwijs hoog te houden. Hoe krijgen teams, de spil als het gaat om onderwijskwaliteit, dat voor elkaar? Wat zijn succesfactoren? Wat zijn aandachtspunten? En onder welke condities doen onderwijsteams dit? Het NCP EQAVET deed hier onderzoek naar op basis van interviews. Benieuwd naar welke vragen wij daarbij stelden? Klik dan hier voor de gespreksleidraad.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Gerelateerd

  • Alles
  • Activiteit
  • Handreiking
  • Instrument
  • Kennisbank
  • Nieuws
  • Publicatie

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.