Zonder kwaliteitscultuur geen kwaliteit. In een kwaliteitscultuur werken docenten, teams en management vanuit een gedeelde visie voortdurend aan het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Wat is kwaliteitscultuur, welke variatie is mogelijk in verschillende teams en hoe versterk je de kwaliteitscultuur? Kwaliteitscultuur is een thema waar het Nationaal Coördinatiepunt EQAVET zich veel mee bezighoudt.
Het NCP zet zich in om het begrip verder te verhelderen en antwoord te vinden op de vraag hoe de kwaliteitscultuur te versterken. Uiteraard doen we dit in samenwerking met onze partners en andere betrokkenen.
Collegiaal leren is onderdeel van een goede kwaliteitscultuur. Collegiaal leren is het geheel aan activiteiten die docenten en/of leidinggevenden ondernemen om met elkaar te reflecteren op de eigen onderwijspraktijk of het eigen functioneren. Doel van het collegiaal leren is om een leerproces op gang te brengen, zodat de onderwijskwaliteit verbetert. Door dit leerproces vergroten docenten en teams hun kwaliteit en/of professionaliteit. De nadruk van collegiaal leren ligt op ontwikkeling en leren van elkaar. Bij collegiaal leren gaat het niet om het geven van een beoordeling, maar het richt zich op het geven en ontvangen van feedback.
Collegiaal leren is informeel leren. Dit betekent dat het leren niet in formele settingen, zoals een training, plaatsvindt, maar overal kan plaatsvinden. Informeel leren ontstaat vaak als er een vraagstuk is dat opgelost moet worden. Door het zoeken naar een oplossing voor een vraagstuk is men bezig met leren. Daarnaast vindt collegiaal leren vaak plaats ‘on the job’ (in de praktijk). Een belangrijk element van collegiaal leren is het leren van peers. Peers zijn gelijkgestemden. Zij zijn werkzaam in een soortgelijke context en beschikken over dezelfde expertise. Peers leren van elkaar door met elkaar in gesprek te gaan en bij elkaar in de praktijk te kijken.
Een aantal jaar geleden heeft NCP EQAVET een aantal scans gepubliceerd rondom de thema’s kwaliteitscultuur en collegiaal leren:
- Scan collegiaal leren, in te zetten als gespreksstarter voor onderwijsteams. Deze is hier te vinden.
- Scan kwaliteitscultuur, laat teamleden nadenken over wat zij belangrijk vinden als het gaat om onderwijskwaliteit. Dit gaat over de wenselijke situatie. Meer informatie is hier te vinden.
- De scan visie op onderwijskwaliteit laat teamleden nadenken over wat zij belangrijk vinden als het gaat om onderwijskwaliteit. Meer informatie is hier te vinden.