Onderwijskundig leiderschap

Onderwijskundig leiderschap

Leiderschap in kwaliteitszorg in het beroepsonderwijs omvat het begeleiden van zowel individuele docenten als onderwijsteams om verantwoordelijkheid te nemen voor en de kwaliteit van het onderwijs binnen institutionele kaders te verbeteren. Voor individuen betekent dit het bieden van de nodige begeleiding en ondersteuning om de onderwijskwaliteit in een beroepsinstelling te verbeteren. Dit houdt in dat een individu zijn rol, sturingsmiddelen en de beschikbare instrumenten begrijpt om de onderwijskwaliteit te verbeteren.

Bij onderwijskundig leiderschap gaat het over de manier waarop een onderwijsteam regie voert over de eigen werkzaamheden binnen het speelveld van het team. Dat laatste wordt wel de professionele ruimte van het team genoemd. Bij het gebruik van die ruimte zijn de eigen maatstaven voor professioneel handelen belangrijk: Waarom doen wij deze dingen en waarom doen wij die op deze manier?

Vanuit het NCP EQAVET organiseren wij ontwikkeltrajecten onderwijskundig leiderschap voor kwaliteitsaanjagers. Zie ook de gerelateerde items onderaan deze pagina. Meer informatie? Neem contact op met Nina van Veldhuizen via NVeldhuizen@ncpeqavet.nl.

Naast het organiseren van ontwikkeltrajecten publiceren we artikelen en publicaties rondom het thema. Een belangrijke publicatie rondom het thema werd in 2019 samen met het Kwaliteitsnetwerk mbo gepubliceerd: de waaier 10 inzichten x 4 rollen.

Gerelateerd

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.