Afronding ontwikkeltraject onderwijskundig leiderschap schooljaar 2023-2024
In mei voltooide de derde groep het ontwikkeltraject onderwijskundig leiderschap. Dit programma, ontwikkeld in samenwerking met de Coalitie Teams aan Zet van het Kwaliteitsnetwerk mbo, richtte zich op het versterken van de deelnemers in hun rol binnen hun team en/of instelling. Managers, docenten en kwaliteitszorgmedewerkers werkten samen aan hun eigen ontwikkelvragen, wat leidde tot een verrijkend leerproces en waardevolle inzichten in kwaliteitszorg. Tijdens het traject gingen de deelnemers aan de slag met het opstellen van hun eigen ontwikkelvragen en probeerden deze op te lossen door middel van interventies. In de laatste sessie blikten we hierop terug. Het traject bood tools en kennis die de deelnemers verder hielpen met hun vraagstukken.
Het traject bestond uit vier sessies waarin deelnemers ontwikkelvragen formuleerden, stakeholders in kaart brachten en strategieën voor kwaliteitsverbetering vanuit hun eigen rol bespraken. Met behulp van tools zoals de 10 inzichten x 4 rollen waaier werden casussen besproken en interventies ontworpen. De laatste sessie bood ruimte voor het delen van resultaten en feedback, waarbij deelnemers de waarde van het sparren met collega’s van andere instellingen benadrukten. Deze uitwisseling bleek cruciaal voor het toetsen van plannen en het formuleren van vervolgstappen, wat bijdroeg aan een sterkere aanpak van kwaliteitszorg binnen het mbo.
Tijdens de laatste sessie werd voornamelijk gereflecteerd op het traject en de opbrengsten van de interventies. Eén van de deelnemers deelde het volgende inzicht: “Wat is mijn rol? Wat zijn mijn taken? Waar heb ik invloed op? De stakeholdermap heeft mij geholpen om inzicht te krijgen in wie ik op welk moment kan betrekken. Ik weet beter de juiste mensen te vinden. Ook het stuk over rolduiding heeft mij verder geholpen; waar begint mijn rol, en waar eindigt mijn verantwoordelijkheid? Ik heb geleerd om vanuit mijn rol meer zichtbaar te worden.”
Opvallend tijdens de reflectie was dat vooral rolduidelijkheid een interessant onderwerp is voor de deelnemers. Zo deelde iemand: “Sommige vragen die ik krijg, horen niet bij mij. Ik heb toen de 10 inzichten x 4 rollen waaier gebruikt.” Een andere deelnemer vulde aan: “Eigenlijk heb ik hier gemerkt dat veel te maken heeft met de manier waarop ik mijn rol invulling geef, de rol die ik neem en de rol die mij gegeven wordt. Het heeft mij bewuster gemaakt: wat doe ik op welke plek?”
Wij willen de deelnemers bedanken voor hun enthousiaste deelname!
Wil jij of een collega meedoen aan het vierde ontwikkeltraject? De data voor het volgende traject zijn bekend, lees hier verder.