Achtergrondinformatie

Wat is collegiaal leren?

Collegiaal leren is het geheel aan activiteiten die docenten en/of leidinggevenden ondernemen om met elkaar te reflecteren op de eigen onderwijspraktijk of het eigen functioneren. Doel van het collegiaal leren is om een leerproces op gang te brengen, zodat de onderwijskwaliteit verbetert. Door dit leerproces vergroten docenten en teams hun kwaliteit en/of professionaliteit. De nadruk van collegiaal leren ligt op ontwikkeling en leren van elkaar. Bij collegiaal leren gaat het niet om het geven van een beoordeling, maar het richt zich op het geven en ontvangen van feedback.

Collegiaal leren is informeel leren. Dit betekent dat het leren niet in formele settingen, zoals een training, plaatsvindt, maar overal kan plaatsvinden. Informeel leren ontstaat vaak als er een vraagstuk is dat opgelost moet worden. Door het zoeken naar een oplossing voor een vraagstuk is men bezig met leren. Daarnaast vindt collegiaal leren vaak plaats ‘on the job’ (in de praktijk). Een belangrijk element van collegiaal leren is het leren van peers. Peers zijn gelijkgestemden. Zij zijn werkzaam in een soortgelijke context en beschikken over dezelfde expertise. Peers leren van elkaar door met elkaar in gesprek te gaan en bij elkaar in de praktijk te kijken.

In de Kennisbank zijn diverse instrumenten, handreikingen en publicaties te vinden met betrekking tot dit thema.

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.