Publicatie: Onderwijsteams en het versterken van kwaliteit
Het samenwerken aan onderwijskwaliteit door onderwijsteams in het mbo, en hoe zij daarbij de beroepspraktijk blijven betrekken is een uitdagend proces. Hoe dit proces in praktijk ingericht wordt, waar onderwijsteams tegenaan lopen en wat we hiervan kunnen leren hebben onderzoekers van NCP EQAVET het afgelopen jaar in kaart gebracht. Uit het onderzoek blijkt dat het een uitdaging is om het werkveld te blijven betrekken bij het samenwerken aan onderwijskwaliteit. Waar dat wel lukt ontstaat er een samenwerkingsdynamiek waarin het onderwijs op de werkvloer gaat leven en de praktijk en schoolse omgeving versmelten tot één leeromgeving. Wanneer docenten en werkbegeleiders elkaar weten te vinden dankzij korte lijntjes en informele momenten, en onderwijsteams bestaan uit docenten en werkbegeleiders, lijkt de onderwijskwaliteit sterk te verbeteren volgens de gesproken onderwijsteams. Met name dankzij de participerende onderwijsteams is het onderzoeksrapport ‘Onderwijsteams en het versterken van kwaliteit’ mogelijk gemaakt.