Peer review: bouwstenen voor effectieve alumnitracking

Peer review: bouwstenen voor effectieve alumnitracking

Peer review: bouwstenen voor effectieve alumnitracking 999 1003 NCP EQAVET

Op 26 en 27 maart 2025 vond een EQAVET peer review plaats met specifieke aandacht voor het Hongaarse systeem voor alumnitracking binnen het middelbaar beroepsonderwijs (VET). De organisatie van de online bijeenkomst lag bij het National Office for Vocational Education and Training and Adult Learning (NOVETAL), dat verantwoordelijk is voor het nationale EQAVET-referentiepunt in Hongarije. Deelnemers waren peer reviewers uit Oostenrijk, Tsjechië, Finland, Nederland en Slowakije, zij deelden hun ervaringen en inzichten.

Gedurende twee dagen stond centraal hoe Hongarije alumnitracking inzet om de kwaliteit van het beroepsonderwijs te verbeteren en hoe zij leerlingen beter kunnen ondersteunen bij hun overstap van onderwijs naar arbeidsmarkt. Aan de hand van presentaties, discussies en reflecties werd het bestaande Hongaarse systeem toegelicht en werden mogelijke verbeterpunten geïdentificeerd.

Hongaarse systeem alumnitracking

In 2021 vond de introductie van het Hongaarse systeem, genaamd SZPR, plaats. Dit systeem combineert administratieve gegevens met de uitkomsten van enquêtes onder leerlingen en alumni. Administratieve gegevens worden elke zes maanden bijgewerkt vanuit diverse nationale bronnen. Via jaarlijkse enquêtes verzamelt men informatie over verwachtingen, plannen en loopbaandoelen van leerlingen. In 2024 leverde dit ruim 37.000 geldige enquêteresultaten op.

Inzichten vanuit de peer review

De peer reviewers benadrukten de kracht van het Hongaarse systeem dankzij de combinatie van administratieve- en enquêtegegevens. Tegelijkertijd werd aandacht gevraagd voor het verbeteren van de respons op enquêtes. Er zijn aanzienlijke verschillen in responspercentages tussen scholen, wat aangeeft dat niet alle leerlingen zich voldoende betrokken voelen bij het invullen van nationale enquêtes. Dit roept vragen op over hoe je het systeem aantrekkelijker maakt voor leerlingen en hoe scholen kunnen worden ondersteund bij het bevorderen van deelname.

De peer reviewers onderstreepten dat een effectief alumnitrackingsysteem niet alleen afhankelijk is van dataverzameling, maar ook van duidelijke, bruikbare rapportages voor scholen en beleidsmakers. Er werd geadviseerd om data toegankelijk te maken via visuele dashboards en heldere factsheets, waarmee instellingen direct aan de slag kunnen voor kwaliteitsverbetering en beleidsontwikkeling.

Bovendien benadrukten de deelnemers het belang van het gebruik van alumnidata voor beleidsvorming. Alumnitracking biedt cruciale inzichten voor het verbeteren van curricula, het nauwkeuriger afstemmen van onderwijsaanbod op arbeidsmarktbehoeften en het versterken van gelijke kansen voor studenten uit verschillende sociaaleconomische achtergronden.

Aanbevelingen

Als vervolg op de peer review formuleerden de reviewers enkele concrete aanbevelingen:

  • actieve betrokkenheid van scholen bij het ontwerpen en implementeren van enquêtes;
  • kort cyclische ontwikkeling en voortdurende integratie van feedback vanuit het onderwijsveld;
  • verbeteren van alumnibereik door digitale platforms en actieve regionale samenwerking;
  • het creëren van gebruiksvriendelijke dashboards en rapporten voor directe inzetbaarheid binnen scholen;
  • expliciet opnemen van sociale en economische indicatoren om de rechtvaardigheid en effectiviteit van het systeem te vergroten.

Deze bijeenkomst benadrukte hoe belangrijk alumnitracking is voor een effectief kwaliteitsbeleid in het beroepsonderwijs. Het delen van internationale ervaringen heeft duidelijk gemaakt dat er veel potentieel is voor verdere verbetering en optimalisatie van alumnitrackingsystemen binnen EQAVET-landen. Dankzij dit soort peer reviews worden waardevolle lessen gedeeld die bijdragen aan een duurzame verbetering van het beroepsonderwijs, zowel op nationaal als Europees niveau.

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.